Naar een dynamische visie van kwaliteitsmanagement

De VBOV vindt het belangrijk om te evolueren van een statische naar een dynamische visie van kwaliteitsmanagement. Tot op heden ondertekenden vroedvrouwen(praktijken) een engagementsverklaring waarin ze bevestigden om aan de voorwaarden en aanbevelingen te voldoen. We installeren heden een kwaliteitskader dat het doel heeft om de vroedvrouwen nog meer te ondersteunen in hun werk. Tot nu toe nodigde deze aanpak beperkt uit tot regelmatig reflecteren, leren en verbeteren rond de good-practice aanbevelingen.
Een dynamische visie op het kwaliteitsmanagement beoogt een continue verbetering van de kwaliteit van de geleverde zorg door voldoende feedbackmechanismen in te bouwen zodat het beleid en de beheersprocessen blijvend evolueren op basis van veranderende behoeftes van de zorgverlener, de doelgroep, andere stakeholders en naargelang nieuwe inzichten en een veranderende externe context (b.v. beleidsontwikkelingen).
VBOV past daarom het beleid aan waarmee we de kwaliteit van de geleverde perinatale zorg willen garanderen. De belangrijkste wijzigende accenten zijn:

  • Meer profilering en communicatie. VBOV zal vanaf januari 2020 het GPL sterker naar het brede publiek profileren (focus op het drieluik: toekomstige ouders, samenwerkingspartners en vroedvrouwen). Dit gebeurt via de gloednieuwe website www.vroedvrouwen.be, een nieuwe huisstijl voor het logo en story-telling aan de hand van getuigenissen. Gedurende de transitieperiode naar het nieuwe kwaliteitskader, houdt VBOV sinds juni 2019 alle GPL-houders op de hoogte over de relevante ontwikkelingen via een aparte GPL-nieuwsbrief;
  • Heldere structuren: VBOV werkte een intern reglement inzake het GPL uit dat de organisatie van aanvraag, verlenging, inzage in toepassing van het logo en de bevoegdheden van de GPL-commissie en de GPL-beroepscommissie regelt. Meer hieronder;
  • Sterker kader van ondersteuning  en (zelf-)evaluatiemechanismen: De VBOV gaat voor een mix aan zelfreflectie en externe ondersteuning.  Naast de monitoring & evaluatie van de zorgverlening op niveau van de vroedvrouwen (-praktijken), zal de VBOV op middellange termijn ook inzetten op de evaluatie van de tevredenheid op niveau van de doelgroep en samenwerkingspartners om deze resultaten opnieuw mee te nemen in het optimaliseren van de zorg.  Meer hieronder;
  • Digitale ondersteuning en automatisering: Vanaf januari 2020 zal via het nieuwe intranet de algehele procedure rond aanvraag, verlenging, en steekproef inzage van het logo verlopen. Tevens verhoogt de VBOV het lidmaatschapsvoordeel door relevante registratietools (bv. rond vormingen en vroedvrouwenkringadministratie) aan te bieden. Meer hieronder; 
  • Verhoogde ledenbetrokkenheid & feedbackprocessen: bevragingen bij de GPL-houders over de ervaringen en visie op het evoluerende kwaliteitskader van het VBOV zullen we in de toekomst regelmatig en nauwgezet opvolgen. De bevraging van de achterban zoals toegelicht in de GPL nieuwsbrief #2 waren al een eerste stap; en 
  • Uitbreiding van het logo naar het hele perinatale luik: Het GPL stapsgewijs uitgebreid naar het prenatale luik. Het VBOV-standpunt aangaande de pretecho is al een eerste stap in deze richting. Zie GPL-nieuwsbrief # 3 over het VBOV-standpunt rond pretecho's.