Alvast een greep uit enkele bevindingen:
- 132 eerstelijnsvroedvrouwen vulden de enquête in (25% response rate). Er was een goede spreiding van het aantal bevraagde vroedvrouwen volgens diverse kenmerken.
- Iets meer dan de helft van de vroedvrouwen vindt dat het GPL een meerwaarde betekent voor hun beroepsuitvoering. Vooral andere zorgverleners vinden het belangrijk dat vroedvrouwen het logo dragen. Het logo biedt vroedvrouwen een kwaliteitskader voor de zorgverlening, waarmee ze zich onderscheidend in de kijker kunnen zetten. Het logo spoort hen aan om zich bewust te worden van de verschillende aspecten van kwaliteitsvolle zorgverlening, inzicht in het eigen handelen te ontwikkelen en om via wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen te werken.
- Het logo geniet vooral bekendheid bij collega-vroedvrouwen, en veel minder bij het brede publiek. Vroedvrouwen vinden dat profileringsinspanningen van de VBOV in het verleden vooral op de eigen leden gericht waren en op de verplichtingen waaraan vroedvrouwen moeten voldoen dan op de tastbare baten/meerwaarde voor hen. Er is een inhaalbeweging nodig om het logo sterker naar de kraamgezinnen en samenwerkingspartners te profileren.
- Om een kwaliteitsvolle zorgverlening door vroedvrouwen te kunnen bieden, is het belangrijk dat het kwaliteitskader van het logo doorgetrokken wordt naar het gehele perinatale luik en sterker ingezet wordt om échte samenwerking tussen de materniteiten en eerstelijnsvroedvrouwen te realiseren.
- Het kwaliteitsmanagement staat nog heel erg in zijn kinderschoenen. Sinds de introductie van het logo in 2016, voelen leden zich maar matig betrokken bij het uitstippelen van het beleid. Structuren en procedures van het kwaliteitsmanagement zijn onduidelijk en vroedvrouwen vinden dat er strenger mag opgetreden worden bij eventuele inbreuken. Vroedvrouwen hebben duidelijk nood aan meer (digitale) ondersteuning, in het bijzonder aan automatisering en digitalisering van het proces van aanvraag, verlenging en controle maar ook online inspiratie, kennisdeling en goede praktijken.
- De voorwaarden en aanbevelingen zijn helder voor de vroedvrouwen. Het is belangrijk dat de VBOV sterker de vinger aan de pols houdt welke behoeftes leden hebben en of voorwaarden/aanbevelingen haalbaar en praktisch toepasbaar zijn (i.h.b. 24 uur beschikbaarheid, overdracht intra- naar extramurale zorg).