Organisatie gezondheidszorg

Wat zeggen de Vlaamse partijen in hun partijprogramma over de organisatie van onze gezondheidszorg?

 

Vlaams Belang

"Het Vlaams Belang pleit voor een laagdrempelig, efficiënt, kwalitatief en betaalbaar georganiseerd zorgbeleid ten dienste van elke Vlaming. Medische verzorging en preventie moeten door dezelfde overheid aangestuurd worden, en er moeten voldoende middelen voor uitgetrokken worden. Daarvoor zijn de gemeenschappen het meest geschikt, omdat zij beter een beleid op maat van hun bevolking kunnen uittekenen. 

Een masterplan om de (para)medische beroepen op te waarderen door onder andere betere financiering en een hervorming van de gezondheidszorg."


 

Open VLD*

"We zetten hervorming van het ziekenhuislandschap verder. Ziekenhuizen moeten financieel leefbaar blijven. We moeten complexe ingrepen verder centraliseren en innovatie en ondernemerschap stimuleren - onder meer door te kijken naar nieuwe zorgmodellen en zorgorganisatie binnen het ziekenhuis. We zoeken naar een nieuw evenwicht in de nomenclatuur tussen de verschillende disciplines zodat een meer rechtvaardige verloning van artsen-specialisten ontstaat. Indien wetenschappelijk verantwoord, worden het aantal behandelingen in een dagziekenhuis verhoogd en moet thuishospitalisatie en thuisverpleging alleruimte krijgen. Voor de Vlaamse revalidatieziekenhuizen wordt een nieuwe regelgeving uitgewerkt. Bij de hervorming van het ziekenhuislandschap moet het pluralisme en de neutraliteit binnen de zorginstellingen gewaarborgd zijn."


 

PVDA/PTB*

"We betalen alle specialisten een aantrekkelijk vast loon, zoals nu al gebeurt voor universiteitsprofessoren. We stoppen de betaling per prestatie die tot geldverspilling leidt door overbodige onderzoeken. 

Eén minister van Gezondheid volstaat. Negen verschillende ministers van Gezondheid zorgen enkel voor verwarring en verspilling.  We kiezen voor eenheid van commando in de gezondheidszorg.

We gaan voor een sterke publieke financiering van de zorg. Ziekenhuisfacturen worden door de ziekteverzekering terugbetaald, niet door private verzekeraars. Winstbejag, speculatie en privatisering hebben geen plaats in de zorg.

We leggen de basis voor een ander model van ziekenhuisfinanciering, via de lokale districten. Ziekenhuizen moeten niet alleen meer middelen krijgen, maar vooral ook op een andere manier. 

We passen de wetgeving aan zodat een voltijdse 30-urenweek zonder loonverlies wettelijk mogelijk wordt. We stimuleren experimenten rond arbeidsduurvermindering in kwetsbare sectoren zoals de dienstencheques en in de zorg."


Vooruit*

"We garanderen dat elke patiënt toegang heeft tot de beste zorg. We zetten daarom de grondige hervorming van het ziekenhuislandschap door. We organiseren zorg nabij als het kan, maar garanderen de beste kwaliteit door complexe zorg te concentreren in gespecialiseerde centra als het moet.

We werken steeds vaker met zorgtrajecten waarbij verschillende gezondheidszorgdisciplines samenwerken om de beste zorg voor de patiënt te garanderen.

We zorgen voor een logischere verdeling van de zorgtaken. De kort opgeleide zorgverstrekkers nemen de relatief eenvoudige taken voor hun rekening, terwijl gespecialiseerde profielen zo veel mogelijk taken opnemen die alleen zij mogen uitvoeren. Op die manier zetten we het zorgpersoneel veel doelmatiger in dan vandaag, wat de volledige zorg als geheel ten goede komt."


N-VA*

"We hervormen de ziekenhuisfinanciering zodat de basisfinanciering transparant en voorspelbaar wordt. Op die manier kunnen al onze ziekenhuizen zich  voorbereiden op de toekomst en strategische keuzes  maken om de gezondheidszorg optimaal te kunnen blijven organiseren. We waken er daarbij over dat de financiering voornamelijk gaat naar het verlenen  van zorg en niet naar overbodig grote middenkaders. Ziekenhuizen moeten verantwoording afleggen over de besteding van publieke middelen. 

De maximale ereloonsupplementen voor eenpersoonskamers en de opbrengsten via dit systeem  moeten transparant worden gerapporteerd op de 
website van ziekenhuizen. Ziekenhuizen moeten de ruimte blijven krijgen om te  ondernemen en zich te onderscheiden. We passen voor 
eenheidsworst. Samenwerking en innovatie moeten worden aangemoedigd en niet bestraft door te korten op  vergoedingen. Rapportering over de kwaliteit van zorg moedigen we aan, net als onderlinge benchmarking. 

Ziekenhuisnetwerken worden verder uitgewerkt waarbij hooggespecialiseerde zorg gecentraliseerd wordt in expertisecentra, terwijl voor basiszorg en weinig complexe zorg bereikbaarheid en nabijheid belangrijk blijven.  

We schaffen de extreme regeldrift af door te zorgen voor regelluwe kaders. Zeker wat betreft infrastructuurvereisten is er nog veel werk. We leggen enkel nog een minimumaantal regels op om de kwaliteit, veiligheid en betaalbaarheid van de zorg en ondersteuning te kunnen garanderen."


Groen*

"We willen de zorg ook anders organiseren, en dichter bij mensen thuis. We zorgen dat dokters en andere zorgverleners minder tijd aan administratie moeten besteden, zodat ze meer tijd hebben voor mensen."


cd&v

"We moeten [...] evolueren naar een nieuw financieringsmodel waarbij een forfaitair bedrag voorzien wordt per patiënt voor het volledig geïntegreerd zorgtraject, onafhankelijk van geleverde prestaties. Hierbij moet worden vertrokken vanuit welbepaalde gezondheidsdoelstellingen.

We werken voort op het principe van ‘Pay for Performance’ met een uitbreiding van kwaliteitsindicatoren als richtsnoer voor de financiering. Dit dient niet enkel uitgebreid te worden in de ziekenhuizen, maar ook in de eerste en tweede lijn. 

Zorginstellingen moeten actief meewerken aan de kwaliteitsindicatorprojecten. De focus ligt op  uitkomst- en procesindicatoren. Transparantie over de geleverde kwaliteit moet hierbij een  uitgangspunt vormen.

We maken verder werk van een open kwaliteitscultuur, waarbij kwaliteitsmaatregelen en het actief  en continue verbeteren van de zorgverlening een natuurlijk onderdeel worden van de uitoefening  van de gezondheidszorg.

We bewaken de kwaliteit van de zorg via erkenningen, programmering en prijsvorming. We denken hierbij onder meer aan de erkenning van zorgtrajecten (zoals perinatale zorgtrajecten) en gespecialiseerde centra die aan welbepaalde voorwaarden wat betreft minimumvolumes, personeelsinzet en expertise voldoen (zoals centra voor transgenderzorg en centra voor zeldzame en complexe zorg). We willen optreden tegen uitwassen in de commercialisering van de zorg.

Extramurale praktijken moeten ingekapseld worden in erkende zorginstellingen of minstens  structureel samenwerken en aan dezelfde regelgeving worden onderworpen. 

De nomenclatuur dient grondig te worden aangepakt, waarbij de historisch gegroeide  ongelijkheden tussen bepaalde disciplines, maar ook tussen technische en intellectuele prestaties, worden weggewerkt.

We evalueren de huidige uitbouw van de ziekenhuisnetwerken met oog op verdere uitrol en eventuele incentives of dwingendere impulsen voor verdere netwerkvorming en zorgstrategische planning en we faciliteren fusies van ziekenhuizen.

Er dient een hervorming van de overlegstructuur en de overlegorganen binnen het RIZIV te komen, met oog op meer interdisciplinariteit en gericht op de realisatie van gezondheidszorgdoelstellingen."