Hoger onderwijs

Wat zeggen de Vlaamse partijen in hun partijprogramma over hoger onderwijs (van zorgberoepen)?

 

Vlaams Belang

"De zorg kampt, zoals vele sectoren, met personeelstekorten. De instroom van personeelsleden in de zorg moet dus verhoogd en de uitstroom beperkt
worden. Dat vereist een masterplan om de studie- en beroepskeuze voor (para)medische beroepen op te waarderen

Een betere afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt, o.a. door het inschrijvingsgeld te koppelen aan de maatschappelijke nood, om op die manier meer mensen te stimuleren om opleidingen te volgen die leiden naar een knelpuntberoep, zoals verpleeg- en zorgkundigen."


 

Open VLD*

"Het hoger onderwijs moet correct gefinancierd worden. Het hoger onderwijs moet het toenemend aantal studenten kunnen begeleiden. Daarom passen we het financieringsdecreet correct toe en kijken we in tweede instantie waar een actualisering nodig is. We voorzien in een meerjarenbegroting die hoger onderwijsinstellingen de noodzakelijk stabiliteit biedt om hun werking op lange termijn efficiënt te organiseren. De onderwijsinfrastructuur in het hoger onderwijs moet aangepast worden aan de noden van 21ste eeuw zowel op vlak van pedagogie als op vlak van energie-efficiëntie. Daarom voorzien we ook in bijkomende infrastructuurmiddelen.

Het volwassenonderwijs is een belangrijke schakel in levenslang leren. Zeker voor meer kwetsbare groepen. Daarom herwaarderen we het volwassenonderwijs waarbij samenwerking met andere actoren cruciaal is. De centra voor basiseducatie (LIGO) worden in de regelgeving erkend als een volwaardige partner vlak van NT2."


 

PVDA/PTB*

"We verlagen het inschrijvingsgeld naar 835 euro en bevriezen het, zoals in Franstalig België. Op termijn evolueren we naar een kosteloos hoger onderwijs.

We geven de hoger onderwijsinstellingen de nodige middelen in functie van de stijgende studentenaantallen. We zetten een groeipad uit voor een herfinanciering naar 2 procent van het bruto binnenlands product voor hoger onderwijs.

We verplichten stageplaatsen om alle onkosten van stagiairs te vergoeden. We beperken de stage-uren tot 38 uur per week."


Vooruit*

"Via een doeltreffend, evenwichtig, voorspelbaar en rechtvaardig financieringsmodel verzekeren we de kwaliteit van ons hoger onderwijs en versterken we de samenwerking tussen instellingen. Daarbij zorgen we dat elke instelling zijn eigen sterktes kan uitbouwen. We garanderen universiteiten en hogescholen hun financiering via een decretaal kader."


N-VA*

"De opleiding tot verpleegkundige maken we aantrekkelijker door de studenten tijdens  hun werkstage in het vierde jaar te laten vergoeden.

De N-VA wil een herziening van de financiering van het hoger onderwijs. Daarbij bekijken wij  bijvoorbeeld ook de financiering van buitenlandse 
studenten aan Vlaamse instellingen hoger onderwijs.  

In samenwerking met de hoger onderwijsinstellingen is het nodig om de studieoriëntering te blijven verfijnen en optimaliseren, onder meer door een uitbreiding van starttoetsen om studieduurverlenging en ongekwalificeerde uitstroom tegen te gaan.   

In samenwerking met de universiteiten, de hogescholen, het werkveld en het maatschappelijk veld werken we een nieuw programmatiemodel uit. Enerzijds wensen we dat de toekomstige aanvraagprocedures vlotter verlopen met  minder planlast, anderzijds is een meer lange termijnplanning en visie op basis van maatschappelijke noden en noden van de arbeidsmarkt wenselijk. Op die manier kunnen we  in Vlaanderen blijven genieten van een hedendaags en efficiënt opleidingsaanbod. De focus komt hierbij te liggen op rationele spreiding van het aanbod en maximale instellingsoverstijgende samenwerking en overleg tussen de hoger onderwijsinstellingen en het afnemend veld."


Groen*

"Toegankelijk hoger onderwijs door voldoende hoge studiebeurzen en betaalbare studentenwoningen."


cd&v

"De onderwijsinstellingen moeten samen met de werkgevers werk maken van kwaliteitsvolle stages in de verschillende sectoren van zorg en welzijn. 

Er moet een structurele onkostenvergoeding worden voorzien voor de contractstage in het vierde jaar van de opleiding verpleegkunde, zonder aan het statuut van de student te raken. 

Ook voor buitenlandse diploma’s moet er sprake zijn van een opleiding die kwaliteitsvolle zorgverlening garandeert. De procedure tot erkenning van buitenlandse diploma’s door de Erkenningscommissie dient te worden herbekeken om meer kwaliteitsbewaking mogelijk te maken."